انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی ( یاتا ) دیروز تجزیه و تحلیل جدیدی ارائه داد که نشان می دهد صنعت هواپیمایی نمی تواند هزینه ها را به اندازه کافی کاهش دهد تا از هدر رفت نقدینگی و ورشکستگی در سال آتی جلوگیری کند. یاتا همچنین خواستار آزمایش کووید۱۹ قبل از پرواز برای باز شدن مرزها و امکان سفر بدون قرنطینه شده است.
پیش بینی می شود کل درآمد صنعت در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با رقم ۸۳۸ میلیارد دلار سال ۲۰۱۹ ، ۴۶ درصد کاهش داشته باشد. تحلیل قبلی مربوط به درآمد ۲۰۲۱ در حدود ۲۹٪ نسبت به سال ۲۰۱۹ بود. این عدد بر اساس انتظارات برای بهبود تقاضا است که از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ آغاز می شود. با این حال ، به دلیل شیوع جدید کووید۱۹ ، محدودیت های سفر از جمله بسته شدن مرزها و اقدامات قرنطینه به تأخیر افتاده است.. یاتا پیش بینی می کند میزان ترافیک سال ۲۰۲۰ تا ۶۶٪ نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش یابد .
الكساندر دو جونیك ، مدیر عامل یاتا گفت : “سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ بسیار دشوار خواهد بود و مشخص است که نیمه اول سال ۲۰۲۱ تا زمانی که مرزها بسته بمانند و یا قرنطینه های ورود همچنان برقرار باشند به طور قابل توجهی بدتر خواهد بود و اگر حمایت دولت ها قطع شود ، شرکت های هواپیمایی با نرخ سوخت فعلی برای ۹ ماه پول نقد دارند. بنابراین ما نمی توانیم هزینه ها را آنقدر سریع کاهش دهیم که از پس درآمدهای کم شده برآییم.
اگرچه شرکت های هواپیمایی اقدامات جدی برای کاهش هزینه ها انجام داده اند ولی در کوتاه مدت ۵۰٪ هزینه شرکت های هواپیمایی ثابت می ماند. نتیجه این که هزینه ها ثابت و درآمد کاهش یافته است. برای مثال آمار ۷۶ شرکت هواپیمایی نشان می دهد که هزینه های عملیاتی برای سه ماهه دوم ۴۸ درصد در مقایسه با درآمد عملیاتی ۷۳ درصد کاهش داشته است .
به علاوه ، از آنجا که شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به سقوط تقاضای سفر ، ظرفیت (ASK) را کاهش داده اند ، هزینه واحد (ASK یا CASK) افزایش یافته است. نتایج اولیه سه ماهه سوم نشان می دهد که هزینه های واحد در مقایسه با دوره سال قبل حدود ۴۰٪ افزایش داشته است.
یاتا با توجه به انتظار برای سال ۲۰۲۱ تخمین می زند که برای دستیابی به یک نتیجه عملیاتی سریع و جلوگیری از هدر رفت پول نقد ، هزینه های واحد باید ۳۰ درصد در مقایسه با متوسط CASK برای سال ۲۰۲۰ کاهش یابد ، چنین کاهشی بدون سابقه است.
عوامل موثر در این تجزیه و تحلیل عبارتند از:
تقاضای بین المللی تقریباً ۹۰٪ کاهش یافته ، شرکت های هواپیمایی هزاران هواپیمای عمدتاً برد بلند را پارک کرده و عملیات خود را به پروازهای کوتاه مدت منتقل کرده اند. با این حال ، از آنجا که میانگین مسافت طی شده به شدت کاهش یافته است ، هواپیماهای بیشتری برای کار در شبکه مورد نیاز است. بنابراین ، ظرفیت پرواز (ASK) در مقایسه با ژانویه ۲۰۱۹ معادل ۶۲٪ کاهش دارد ، اما ناوگان در خدمت فقط ۲۱٪ کاهش دارد.
حدود ۶۰٪ ناوگان هواپیمایی جهان اجاره داده شده است و هزینه های اجاره هواپیما نسبت به سال گذشته کمتر از ۱۰ درصد کاهش یافته است. البته بسیار مهم است که فرودگاه ها و ارائه دهندگان خدمات ناوبری هوایی از افزایش هزینه ها برای پر کردن خلاء بودجه های وابسته به ترافیک هوایی قبل از بحران جلوگیری کنند.
سوخت تنها نقطه روشن است که قیمت آن در سال ۲۰۱۹ با کاهش ۴۲ درصدی روبرو شده است. متأسفانه انتظار می رود با افزایش فعالیت اقتصادی تقاضای انرژی برای سال آینده افزایش یابد.
در حالی که یاتا از کاهش نیروی کار حمایت نمی کند ، اما حفظ سطح بهره وری نیروی کار در سال گذشته (ASK / کارمند) ، نیاز به کاهش ۴۰ درصدی اشتغال دارد. ضررهای بیشتر شغلی یا حقوق کمتر برای کاهش هزینه های کارگری در واحد کار به پایین ترین نقطه یعنی ۵۲ درصد کاهش رسده است.
مدیرعامل یاتا افزود: “خبرهای خوبی برای سال ۲۰۲۱ وجود ندارد و ما نمی توانیم پایداری مالی داشته باشیم.”
” برای هر روز که بحران ادامه دارد ، پتانسیل از دست دادن شغل و ویرانی اقتصادی افزایش می یابد. تا زمانی که دولت ها سریع عمل نکنند ، حدود ۱.۳ میلیون شغل شرکت های هواپیمایی در معرض خطر هستند و این می تواند تأثیر دومینو داشته باشد و ۳.۵ میلیون شغل اضافی در بخش هواپیمایی را به خطر بیندازد و ۴۶ میلیون نفر را در اقتصاد گسترده تر كه شغل آنها توسط هواپیمایی پشتیبانی می شود را نابود کند. علاوه بر این ، از دست دادن ارتباطات هواپیمایی تأثیر چشمگیری بر تولید ناخالص داخلی جهانی خواهد داشت و ۱.۸ تریلیون دلار فعالیت اقتصادی را تهدید می کند. دولت ها باید برای جلوگیری از این فاجعه اقتصادی اقدامی قاطعانه انجام دهند. آنها باید در جهت اقدامات حمایتی و کمک مالی گام بردارند و باید از آزمایش سیستماتیک کووید۱۹ برای باز کردن امن مرزها بدون قرنطینه استفاده کنند. ”
یاتا : شرکت های هواپیمایی قادر به کاهش هزینه های اصلی نیستند
۰۷
آبان
۱۳۹۹