یاتا گزارش داد که ۱.۷ میلیارد دلار از وجوه خطوط هوایی تا پایان اکتبر ۲۰۲۴ توسط دولتها مسدود شده است. اگرچه این یک پیشرفت کوچک در مقایسه با ۱.۸ میلیارد دلار گزارش شده در پایان آوریل است.
ویلی والش، مدیرکل یاتا گفت: طی شش ماه گذشته، ما شاهد کاهش چشمگیر وجوه بلوکه شده در پاکستان، بنگلادش، الجزایر و اتیوپی بوده ایم. در همین زمان، این مقادیر در موزامبیک در حال افزایش است. بولیوی نیز به عنوان یک مشکل ظاهر شده ، جایی که بازگرداندن درآمدهای فروش به طور فزاینده ای برای خطوط هوایی دشوار و ناپایدار است. این بازی ناخوشایند غیرقابل قبول است. دولتها باید همه موانع را برای شرکتهای هواپیمایی برای بازگرداندن درآمدهای خود از فروش بلیت و سایر فعالیتها بر اساس توافقنامههای بینالمللی و تعهدات معاهده از بین ببرند.
هیچ کشوری نمیخواهد ارتباط هوایی که موجب رونق اقتصادی میشود را از دست بدهد. اما اگر خطوط هوایی نتوانند درآمدهای خود را بازگردانند، نمی توان از آنها انتظار داشت که خدماتی ارائه دهند. در صورت فروپاشی ارتباط هوایی، اقتصادها متضرر خواهند شد. بنابراین، به نفع همه از جمله دولتها است که اطمینان حاصل کنند خطوط هوایی میتوانند به راحتی فعالیت کنند.
نه کشور ۸۳ درصد از وجوه بلوکه شده صنعت هواپیمایی را تشکیل می دهند که بالغ بر ۱.۴۳ میلیارد دلار است.