دیدگاه ها

یاتا اولویت های ایمنی را تعیین می کند

یاتا سه اولویت مهم برای پیشرفت پایدار در ایمنی هوانوردی را در کنفرانس جهانی ایمنی و عملیات در مراکش ۲۰۲۴ برجسته کرد.
این صنعت باید بر تقویت مداوم استانداردهای جهانی، فرهنگ ایمنی و استفاده از داده ها برای بهبود عملکرد در مواجهه با چالش های عملیاتی فزاینده، درگیری های منطقه ای متعدد و تهدیدات در حال تحول امنیت سایبری تمرکز کند.
ویلی والش، مدیرکل یاتا گفت: ایمنی اولویت اصلی هوانوردی است. بیش از ۴.۴ میلیارد مسافر در سال ۲۰۲۳ با وجود یک محیط عملیاتی پیچیده تر، با خیال راحت پرواز کردند. برای پیشرفت بیشتر، ما باید پیاده سازی و نوسازی مستمر استانداردهای جهانی را در اولویت قرار دهیم. ما همچنین باید به پرورش فرهنگ ایمنی با تاکید بر همکاری و رهبری قوی ادامه دهیم و از قابلیت‌های رو به رشد سریع تحلیل داده‌ها برای درک بهتر ریسک‌ها و هدایت نوآوری استفاده کنیم. اینها با هم یک استراتژی برنده برای ایمن تر کردن صنعت هست.
استانداردهای جهانی
استانداردهای جهانی بهترین شیوه‌ برای حفظ و ارتقاء ایمنی است. ممیزی ایمنی عملیاتی یاتا ( آیوسا) یک استاندارد ایمنی شناخته شده جهانی برای عملیات خطوط هوایی با سابقه ۲۰ ساله پشتیبانی از عملیات ایمن ارائه می دهد.
میانگین نرخ تصادف ۲۰۱۹-۲۰۲۳ خطوط هوایی با ممیزی آیوسا ۰.۸۴ در هر میلیون است که تقریباً سه برابر بهتر از میانگین خطوط هوایی بدون ممیزی آیوسا با عدد ۲.۲۴ در هر میلیون می باشد. تعداد فزاینده ای از دولت ها، آیوسا را برای استفاده در برنامه های نظارت بر ایمنی خود به کار می گیرند.
ممیزی مبتنی بر ریسک آیوسا که بر ریسک‌های خاص مربوط به خطوط هوایی تمرکز دارد، کارایی ممیزی را تقویت کرده است. از سال ۲۰۲۳ که این برنامه شروع شد، در مجموع ۶۳ ممیزی مبتنی بر ریسک انجام شده و تا پایان سال ۲۰۲۴ تکمیل خواهد شد.
گزارش‌های بررسی تصادف نیز یک منبع ایمنی حیاتی است که صنعت را قادر می‌سازد تا به طور مداوم از درک علل اصلی تصادفات درس بگیرد. با این حال، از سال ۲۰۱۸ گزارش ایمنی سالانه یاتا تاکید کرده که تنها گزارش نهایی ۴۸ درصد از تصادفات منتشر شده است.
همانطور که در پیوست ۱۳ کنوانسیون شیکاگو قید شده ، این شکاف باید برطرف شود. یاتا از همه دولت ها می خواهد که این تعهد ضروری ایمنی را در اولویت قرار دهند. یک سند کاری و یک برنامه پنج ماده ای که توسط یاتا تهیه شده و توسط چندین کشور حمایت می شود، سال آینده به مجمع ایکائو ارائه می شود.
فرهنگ ایمنی
فرهنگ نقش اساسی در ایمنی هوانوردی دارد. برای ایجاد یک فرهنگ ایمنی قوی، مدیران ارشد باید محیطی ایجاد کنند که در آن کارکنان نگرانی‌های ایمنی را مطرح ، تا توسط فرآیندهای واضح و در دسترس پشتیبانی شوند. علاوه بر این، ایجاد کانال هایی برای اشتراک گذاری بهبود دهنده های ایمنی در سراسر صنعت بسیار مهم است.
یاتا برای تقویت بیشتر فرهنگ ایمنی هوانوردی، منشور رهبری ایمنی را تدوین کرده است. این ابتکار فرهنگ ایمنی را با تعهد به هشت اصل اساسی رهبری ایمنی افزایش می دهد. این منشور مدیران هوانوردی را متعهد می‌کند که فرهنگ ایمنی محور را در سازمان‌های خود تقویت کنند.
در همین حال IATA Connect یک پلتفرم و برنامه آنلاین است که همکاری و نظارت بر ایمنی را افزایش می دهد. این یک مرکز برای خطوط هوایی، ممیزان و تنظیم‌کننده‌ها است تا به راحتی به اطلاعات و راهنمایی‌های مرتبط با ایمنی، از جمله اسناد آیوسا دسترسی پیدا کنند.
داده ها برای بهبود مستمر
داده ها برای بهبود مستمر ایمنی هوانوردی به ویژه با پیشرفت قابلیت های داده های بزرگ، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی حیاتی هستند. با برنامه مدیریت داده‌های هوانوردی جهانی (GADM)، یاتا نقش پیشرو را با پشتیبانی از دارایی‌های داده‌های صنعت بر عهده می‌گیرد.
با تجزیه و تحلیل داده‌ها از منابعی مانند تبادل داده‌های پرواز (FDX) و تبادل داده‌های حادثه (IDX)بینش‌های حیاتی شناسایی می‌شوند که خطوط هوایی و تنظیم‌کننده‌ها را قادر می‌سازد تا تصمیمات آگاهانه بگیرند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *