یاتا انتظار دارد صنعت هواپیمایی در سال ۲۰۲۳ به سودآوری جهانی بازگردد، زیرا خطوط هوایی همچنان به کاهش ضررهای ناشی از تأثیرات همهگیری کووید-۱۹ ادامه میدهند.
انتظار می رود شرکت های هواپیمایی در سال ۲۰۲۳ سود خالصی به میزان ۴.۷ میلیارد دلار داشته باشند که حاشیه سود خالص آن ۶ دهم درصد است. این اولین سود از سال ۲۰۱۹ خواهد بود.
یاتا پیش بینی می کند ضرر خالص امسال خطوط هوایی ۶.۹ میلیارد دلار باشد. این به طور قابل توجهی بهتر از زیان های ۴۲ میلیارد دلاری و ۱۳۷.۷ میلیارد دلاری است که به ترتیب در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۰ محقق شد.
تاب آوری ویژگی بارز خطوط هوایی در بحران کووید-۱۹ بوده است. همانطور که به سال ۲۰۲۳ نگاه می کنیم، بهبود مالی با اولین سود صنعت از سال ۲۰۱۹ شکل خواهد گرفت. با توجه به مقیاس آسیب مالی و اقتصادی ناشی از محدودیت های همه گیر اعمال شده توسط دولت ها، این یک دستاورد بزرگ است.
۲۰۲۲
چشم انداز بهبود یافته در سال ۲۰۲۲ عمدتاً ناشی از تقویت بازدهی و کنترل قوی هزینه ها در مواجهه با افزایش قیمت سوخت است.
انتظار می رود بازدهی مسافر ۸.۴ درصد رشد کند (از ۵.۶ درصد پیش بینی شده در ژوئن). با این فرض، درآمد جهانی به ۴۳۸ میلیارد دلار افزایش می یابد (از ۲۳۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱).
درآمد بار هوایی نقش کلیدی در کاهش ضرر و زیان ایفا کرد و انتظار می رود درآمد آن به ۲۰۱ میلیارد دلار برسد. این یک بهبود بیش از دو برابر ۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ است.
بنابراین پیشبینی میشود که درآمد کلی در مقایسه با سال ۲۰۲۱ رشد ۴۳.۶ درصدی داشته باشد و به ۷۲۷ میلیارد دلار برسد.
یاتا در ژوئن پیشبینیکرد که ترافیک مسافری در سال ۲۰۲۲ به ۸۲.۴ درصد از سطح قبل از بحران برسد، اما اکنون به نظر میرسد که بهبود تقاضای صنعت به ۷۰.۶ درصد از سطح قبل از بحران خواهد رسید. یاتا همچنین پیشبینی کرد که بار از سطح ۱۱.۷ درصد سال ۲۰۱۹فراتر رود، اما اکنون به ۹۸.۴ درصد از سطح ۲۰۱۹ رسیده است.
یاتا انتظار می دهد قیمت سوخت جت به طور متوسط ۱۳۸.۸ دلار برای هر بشکه در سال باشد که به طور قابل توجهی بالاتر از ۱۲۵.۵ دلار در هر بشکه مورد انتظار در ژوئن امسال است. این عدد منعکس کننده قیمت های بالاتر سوخت بسیار بالاتر از میانگین های تاریخی است.
یاتا اعتقاد دارد کاهش ضرر خطوط هوایی در سال ۲۰۲۲ با توجه به افزایش هزینه ها، کمبود نیروی کار، اعتصابات و اختلالات عملیاتی در بسیاری از مراکز کلیدی و عدم اطمینان اقتصادی ، گویای تمایل و نیاز مردم به سفر هوایی است.
۲۰۲۳
انتظار می رود صنعت هواپیمایی در سال ۲۰۲۳ به سمت سودآوری برود. پیشبینی میشود خطوط هوایی با درآمد ۷۷۹ میلیارد دلاری (۰.۶ درصد سود حاشیه خالص) ۴.۷ میلیارد دلار سود خالص جهانی کسب کنند.
با وجود عدم قطعیت های اقتصادی، دلایل زیادی برای خوش بین بودن در سال ۲۰۲۳ وجود دارد. کاهش تورم قیمت نفت و ادامه تقاضای متوقف شده باید به کنترل هزینه ها در ادامه روند رشد کمک کند.
در عین حال، با چنین حاشیه های لب مرزی، حتی یک تغییر ناچیز در هر یک از این متغیرها، موازنه اقتصادی را به قلمرو منفی می کشاند.
کلیدهای اصلی
مسافر: انتظار می رود جابجایی مسافر ۵۲۲ میلیارد دلار درآمد ایجاد کند و تقاضای مسافر در طول سال ۲۰۲۳ به ۸۵.۵ درصد از سطح سال ۲۰۱۹ برسد. البته عدم قطعیت سیاستهای صفر کووید در بازارهای داخلی و بینالمللی محدودیت آفرین خواهد بود. با این وجود، تعداد مسافران می تواند برای اولین بار از سال ۲۰۱۹ از مرز ۴ میلیارد عبور کند و انتظار می رود ۴.۲ میلیارد مسافر پرواز کنند.
بار: انتظار میرود بازارهای کالا در سال ۲۰۲۳ تحت فشار فزایندهای قرار بگیرند. پیشبینی میشود درآمد بار به ۱۴۹.۴ میلیارد دلار برسد که ۵۲ میلیارد دلار کمتر از سال ۲۰۲۲ است اما همچنان ۴۸.۶ میلیارد دلار از سال ۲۰۱۹ قویتر است.
یاتا پیشبینی میکند که بازدهی بار به میزان ۲۲.۶ درصد عمدتاً در نیمه دوم سال کاهش پیدا کند. بازدهی بار در سال ۲۰۲۰معادل ۵۲.۵ درصد، در سال ۲۰۲۱معادل ۲۴.۲ درصد و در سال ۲۰۲۲ به ۷.۲ درصد افزایش یافت.
هزینه ها: انتظار می رود هزینه های کلی با رشد ۵.۳ درصدی به ۷۷۶ میلیارد دلار برسد. این رشد ۱.۸ واحد درصد کمتر از رشد درآمد است. فشارهای هزینه همچنان به دلیل کمبود نیروی کار و ظرفیت وجود دارد. هزینه های زیرساخت نیز نگران کننده است.
کل هزینه سوخت برای سال ۲۰۲۳معادل ۲۲۹ میلیارد دلار پیش بینی می شود که ۳۰ درصد از هزینه ها را شامل می گردد. پیش بینی یاتا بر اساس قیمت نفت برنت ۹۲.۳ دلار در هر بشکه است (از میانگین ۱۰۳.۲ دلار هر بشکه در سال ۲۰۲۲).
پیش بینی می شود سوخت جت به طور متوسط ۱۱۱.۹ دلار در هر بشکه (از ۱۳۸.۸ دلار در هر بشکه) باشد. این کاهش نشان دهنده تثبیت نسبی عرضه سوخت پس از اختلالات اولیه ناشی از جنگ در اوکراین است. البته حق بیمه پرداخت شده برای سوخت جت در بالاترین حد تاریخی خود باقی می ماند.
ریسک ها: محیط اقتصادی و ژئوپلیتیکی چندین خطر بالقوه برای چشم انداز ۲۰۲۳ ایجاد می کند.
اگرچه نشانه ها حاکی از آن است که از اوایل سال ۲۰۲۳ افزایش شدید نرخ بهره برای مبارزه با تورم کاهش می یابد، اما خطر سقوط برخی از اقتصادها در رکود همچنان وجود دارد. چنین کاهشی می تواند بر تقاضای مسافر و بار تأثیر بگذارد.
مدیریت خطوط هوایی همچنان چالش برانگیز خواهد بود زیرا نظارت دقیق بر عدم قطعیت شاخص های اقتصادی بسیار مهم خواهد بود. بنابراین خطوط هوایی باید انعطافپذیری را در مدلهای تجاری خود ایجاد کنند تا بتوانند شتابهای اقتصادی و کاهش سرعت را که بر تقاضا تأثیر میگذارند، مدیریت کنند.
سودآوری خطوط هوایی بسیار کم است. انتظار می رود هر مسافر حمل شده به طور متوسط فقط ۱.۱۱ دلار به سود خالص صنعت کمک کند. در بیشتر نقاط جهان این مقدار بسیار کمتر از مقدار مورد نیاز برای خرید یک فنجان قهوه است.
جمع بندی منطقه ای
عملکرد مالی همه مناطق جهان از عمق زیان های همه گیری رو به بهبود است. بر اساس برآوردهای یاتا، آمریکای شمالی تنها منطقه ای است که در سال ۲۰۲۲ به سوددهی بازگشت. دو منطقه از این نظر در سال ۲۰۲۳ به آمریکای شمالی خواهند پیوست: اروپا و خاورمیانه، در حالی که آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا-اقیانوسیه در کانون قرمز باقی خواهند ماند.
انتظار میرود شرکتهای هواپیمایی آمریکای شمالی در سال ۲۰۲۲ به ۹.۹ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۳ به ۱۱.۴ میلیارد دلار دست یابند. انتظار می رود در طول سال، این منطقه به ۹۷.۲ درصد از سطح تقاضای قبل از بحران با ۹۸.۹ درصد از ظرفیت قبل از بحران پاسخ دهد.
انتظار می رود شرکت های هواپیمایی اروپایی در سال ۲۰۲۲ زیان ۳.۱ میلیارد دلاری و در سال ۲۰۲۳ سود ۶۲۱ میلیون دلاری داشته باشند. در سال ۲۰۲۳ رشد تقاضای مسافر به میزان ۸.۹ درصد از رشد ظرفیت ۶.۱ درصدی پیشی خواهد گرفت.
انتظار می رود در طول سال، این منطقه به ۸۸.۷ درصد از سطح تقاضای قبل از بحران با ۸۹.۱ درصد از ظرفیت قبل از بحران پاسخ دهد. جنگ در اوکراین فعالیت برخی از شرکتهای هواپیمایی منطقه را محدود کرده است. اختلالات عملیاتی در برخی از قطب های این قاره در حال حل شدن است، اما ناآرامی های کارگری در مکان های مختلف ادامه دارد.
انتظار می رود شرکت های هواپیمایی آسیا-اقیانوسیه در سال ۲۰۲۲ زیان ۱۰ میلیارد دلاری داشته باشند و در سال ۲۰۲۳ این عدد به ۶.۶ میلیارد دلار کاهش یابد. همچنین در طول سال، این منطقه به ۷۰.۸ درصد از سطح تقاضای قبل از بحران با ۷۵.۵ درصد از ظرفیت قبل از بحران پاسخ دهد.
بازار آسیا-اقیانوسیه به دلیل تاثیر سیاستهای چین برای کووید-۱۹ بر سفرها به شدت متوقف شده است و ضررهای منطقه تا حد زیادی توسط عملکرد خطوط هوایی چین که با تأثیر کامل این سیاست در بازارهای داخلی و بینالمللی مواجه هستند، منحرف شده است.
با نگاهی محافظهکارانه به کاهش تدریجی محدودیتها در چین در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ انتظار داریم که تقاضای متوقفشده ، به یک بازگشت برسد. عملکرد بار هوایی منطقه نیز افزایش قابل توجهی خواهد داشت.
انتظار میرود که شرکتهای هواپیمایی خاورمیانه در سال ۲۰۲۲ زیان ۱.۱ میلیارد دلاری داشته باشند و در سال ۲۰۲۳ سودی معادل ۲۶۸ میلیون دلار کسب کنند. همچنین انتظار می رود که این منطقه به ۹۷.۸ درصد از سطح تقاضای قبل از بحران با ۹۴.۵ درصد از ظرفیت قبل از بحران پاسخ دهد. تقاضای سفر این منطقه به دلیل مسیریابی مجدد ناشی از جنگ در اوکراین به طور قابل توجهی متوقف شده است.
انتظار می رود شرکت های هواپیمایی آمریکای لاتین در سال ۲۰۲۲ زیان ۲ میلیارد دلاری داشته باشند و این عدد در سال ۲۰۲۳ به ۷۹۵ میلیون دلار کاهش یابد. رشد تقاضای مسافر نیز در سال ۲۰۲۳به میزان ۹.۳ درصد از رشد ظرفیت ۶.۳ درصد پیشی خواهد گرفت.
انتظار می رود در طول سال، این منطقه به ۹۵.۶ درصد از سطح تقاضای قبل از بحران با ۹۴.۲ درصد از ظرفیت قبل از بحران پاسخ دهد. آمریکای لاتین عمدتاً به این دلیل که بسیاری از کشورهایش محدودیتهای سفر کووید-۱۹ خود را از اواسط سال برداشتهاند، اوضاع بهتری داشته اند.
انتظار میرود شرکتهای هواپیمایی آفریقایی در سال ۲۰۲۲ زیان ۶۳۸ میلیون دلاری داشته باشند و این عدد در سال ۲۰۲۳ به ۲۱۳ میلیون دلار کاهش یابد. همچنین رشد تقاضای مسافر به میزان ۲۷.۴ درصد از رشد ظرفیت ۲۱.۹ درصد پیشی بگیرد.
انتظار می رود این منطقه در طول سال به ۸۶.۳ درصد از سطح تقاضای قبل از بحران با ۸۳.۹ درصد از ظرفیت قبل از بحران پاسخ دهد. آفریقا به ویژه در معرض بادهای مخالف کلان اقتصادی است که آسیب پذیری چندین اقتصاد را افزایش داده است.
حرف آخر
سود مورد انتظار برای سال ۲۰۲۳ بسیار کم است. چالشهایی که خطوط هوایی در سال ۲۰۲۳ با آنها روبرو خواهند شد، پیچیده هستند. این صنعت قابلیت بسیار خوبی برای تطبیق با نوسانات اقتصاد، مانند هزینه سوخت و نیازهای مسافر ایجاد کرده است.
نظرسنجی اخیر یاتا از مسافران در ۱۱ بازار جهانی نشان داد که نزدیک به ۷۰ درصد به همان اندازه یا بیشتر از قبل از همهگیری سفر میکنند در حالی که وضعیت اقتصادی ۸۵ درصد از مسافران نگران کننده است، ۵۷ درصد قصد ندارند عادت های سفر خود را کم کنند.
همین مطالعه نشان داد:
۹۱ درصد مسافران گفتند که اتصال از طریق هوا برای اقتصاد بسیار مهم است
۹۰ درصد گفتند که سفر هوایی یک ضرورت برای زندگی مدرن است
۸۷ درصد گفتند که سفر هوایی تأثیر مثبتی بر جوامع دارد و
از ۵۷ درصد افرادی که با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل آشنا هستند، ۹۱ درصد می دانند که حمل و نقل هوایی یکی از عوامل کلیدی در توسعه پایدار است.