هواپیماهای مدرن برای کنترل تداخل دستگاه های الکترونیکی قابل حمل از جمله تلفن های همراه طراحی شده اند. با گذشت زمان، منطق الزام مسافران به تغییر دستگاه های خود به حالت فلایت مود ، محتاطانه تر شده است. در سال ۲۰۱۴ مشخص شد که تلفنهای همراه میتوانند با سیستمهای هواپیما تداخل داشته باشند، اگرچه پیشرفتهای فناوری ممکن است این خطر را کاهش داده باشد. با وجود لغو محدودیت های اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ هنوز دلایل معتبری برای نگه داشتن تلفن ها در حالت هواپیما در طول پرواز وجود دارد.
در ایالات متحده یک الزام قانونی است
یکی از دلایل اصلی استفاده از فلایت مود این است که هنوز در چندین کشور به عنوان یک الزام قانونی باقی مانده است. طبق بخشنامه مشاوره ای FAA 91.21-1D، مسافران باید در طول پرواز دستگاه های خود را به فلایت مود تغییر دهند. در حالی که وای فای و بلوتوث به طور کلی مجاز هستند، اتصال سیم کارت باید غیرفعال باقی بماند.
این مقررات در ایالات متحده، چین و هند اجرا می شود. با این حال، اتحادیه اروپا سیاست های خود را کاهش داده است و اجازه استفاده از تلفن همراه در پرواز را می دهد.
تداخل بالقوه با سیستم های هواپیما
سازمان هواپیمایی کشوری ایالات متحده به دلیل احتمال تداخل دستگاه های الکترونیکی با سیستم های ناوبری و ارتباطی هواپیما، به اجبار فلایت مود را ادامه می دهد. در سال ۲۰۱۴ این سازمان رسماً اعلام کرد که سیگنالهای تلفن همراه میتواند برای سیستمهای داخل هواپیما خطرآفرین باشد.
با این حال، پیشرفتهای فناوری منجر به مجهز شدن هواپیماها به تجهیزات محافظتشده و مقاوم در برابر تداخل شده است. با وجود این، نگرانی ها به ویژه با ظهور شبکه های ۵جی همچنان ادامه دارد. سازمان هواپیمایی کشوری ایالات متحده در پاسخ به یافتههایی مبنی بر اینکه سیگنالهای ۵جی میتواند با سیستمهای هواپیما تداخل داشته باشد، دستورالعملهای متعددی درباره قابلیت پرواز صادر کرده است. به عنوان مثال، در سپتامبر ۲۰۲۴ این سازمان دستورالعمل جدیدی را برای جت های منطقه ای CRJ به دلیل حساسیت آنها به تداخل مرتبط با ۵جی پیشنهاد کرد.
آسایش روانی برای مسافران
در حالی که هیچ مدرک مستقیمی وجود ندارد که استفاده از تلفن همراه را با سوانح هوایی مرتبط کند، بسیاری از مسافران اضطراب پرواز را تجربه می کنند. به گفته بوئینگ، هیچ سقوط هواپیمای تجاری مرگباری در این خصوص رخ نداده است. با این حال، واشنگتن پست گزارش می دهد که ۴۰ درصد از مسافران درجاتی از ترس در ارتباط با پرواز دارند، در حالی که ۲.۵ درصد از فوبیای بالینی رنج می برند.
استفاده از فلایت مود به عنوان یک دلگرمی برای این مسافران عمل می کند و این اطمینان را ایجاد می کند که پروتکل های ایمنی رعایت می شوند. اگرچه تلفنهای همراه نمیتوانند به شبکههای زمینی در ارتفاعات بالا متصل شوند. مهمترین فاز برای فعال کردن فلایت مود هنگام برخاستن و فرود است.
حفظ عمر باتری
تغییر تلفن به فلایت مود همچنین باعث حفظ عمر باتری می شود، به ویژه در پروازهای طولانی که ممکن است گزینه های شارژ محدود باشد. در مناطقی که سیگنال ضعیف یا وجود ندارد، تلفنها برای اتصال به شبکهها انرژی بیشتری مصرف میکنند که در نتیجه باتری به سرعت تمام میشود.
نگه داشتن تلفن در فلایت مود می تواند به طور قابل توجهی عمر باتری را افزایش دهد. علاوه بر این، مصرف بیش از حد انرژی می تواند منجر به گرم شدن بیش از گوشی شود.
استثنای اروپا برای فلایت مود
کمیسیون اروپا مقررات خود را در ژوئن ۲۰۲۳ بازبینی کرد و به مسافران این امکان را داد که از داده های تلفن همراه، برقراری تماس و پخش ویدیو در طول پرواز استفاده کنند. خطوط هوایی در اتحادیه اروپا در حال حاضر فناوری ۵جی را ارائه می دهند که در فرکانس هایی که برای سیستم های هوانوردی ایمن تلقی می شوند کار می کند. در حالی که این مقررات در اتحادیه اروپا اعمال می شود، مسافرانی که در مناطق دیگر پرواز می کنند باید از سیاست های محلی پیروی کنند، که اغلب همچنان به فلایت مود اجبار دارند.