شورای بینالمللی فرودگاهها آخرین دادههای عملکرد اقتصادی و مالی صنعت فرودگاهی خود را منتشر کرده است که نشان میدهد شکاف قابلتوجهی بین بهبود ترافیک مسافران و کل درآمد فرودگاه وجود دارد. در حالی که ترافیک مسافران در سال ۲۰۲۳ تقریباً به سطح قبل از همه گیر بازگشت – فقط ۵.۴٪ کمتر از سال ۲۰۱۹ – درآمد فرودگاه ها بیشتر عقب ماند و ۱۱.۴٪ کاهش یافت.
آخرین گزارش اقتصاد فرودگاه جهانی شورای بینالمللی فرودگاهها عملکرد اقتصادی و مالی فرودگاهها را برای سال مالی ۲۰۲۳ بررسی میکند و دادههایی را از بیش از ۱۰۶۰ فرودگاه در سراسر جهان استخراج میکند. این فرودگاهها ۸۲ درصد از ترافیک جهانی مسافران قبل از همهگیری را تشکیل میدهند و یک مرور کلی از بهبود بخش ارائه میدهند.
نکات برجسته جهانی
کل درآمد: در سال ۲۰۲۳ درآمد فرودگاه های جهانی به ۱۴۶ میلیارد دلار رسید که ۲۱.۴ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۲ نشان می دهد. با این حال این میزان هنوز ۱۱.۴ درصد کمتر از ۱۵۸.۶ میلیارد دلار گزارش شده در سال ۲۰۱۹ قبل از همه گیری است.
درآمدهای هوانوردی و غیرهوایی: درآمدهای هوانوردی منبع اصلی درآمد کل فرودگاه در سال ۲۰۲۳ باقی ماند و به ۷۹ میلیارد دلار آمریکا (۱۴ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹) رسید. با سهم تقریباً بدون تغییر ۵۳.۶ درصد در مقایسه با ۵۴.۰ درصد در سال ۲۰۱۹. پایداری- به ۵۴ میلیارد دلار آمریکا (۱۷ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹) رسید و شاهد کاهش جزئی بود، از ۴۰.۲ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۳۶.۷ درصد در سال ۲۰۲۳.
هزینه های سرمایه از سال ۲۰۲۲ ۴ درصد افزایش یافته و ۱ درصد از ارقام قبل از همه گیری فراتر رفته و به ۴۰ میلیارد دلار رسیده است. این افزایش عمدتاً ناشی از افزایش ۱۸ درصدی هزینههای بهره است که نشاندهنده فشار مالی مداوم ناشی از بدهی فرودگاه است.
چالش های زیرساختی و رشد سفرهای هوایی آینده
سلامت مالی ضعیف فرودگاهها چالشهای مهمی را برای توسعه زیرساختهای مورد نیاز برای پاسخگویی به تقاضای سفر در آینده ایجاد میکند. بر اساس شورای بینالمللی فرودگاهها ، انتظار میرود تعداد مسافران جهانی تا سال ۲۰۴۳ به ۱۷.۷ میلیارد و تا سال ۲۰۵۳ به ۲۲.۳ میلیارد افزایش یابد که تقریباً ۲.۴ برابر حجم پیشبینیشده برای سال ۲۰۲۴ است. برای رسیدگی به رشد بلندمدت تقاضای مسافر، برآورد میشود که تا سال ۲۰۴۰ به ۲.۴ تریلیون دلار سرمایه کل سرمایهگذاری برای زیرساختهای فرودگاه نیاز باشد.
این سرمایهگذاریها برای حفظ یک اکوسیستم هوانوردی پایدار که مزایای اجتماعی و اقتصادی سفرهای هوایی، از جمله ایجاد شغل و توسعه منطقهای را به حداکثر میرساند، ضروری است.
مدیر شورای بینالمللی فرودگاهها میگوید: در حالی که ترافیک مسافران بهبود یافته است، درآمد فرودگاهها همچنان عقب میماند و این امر بر چالشهای مالی مداوم تأکید میکند. با توجه به اینکه انتظار میرود تقاضای سفر هوایی در دهههای آینده افزایش یابد، بسیار مهم است که تنظیمکنندهها سیاستهای انعطافپذیری را برای حمایت از سرمایهگذاریهای زیرساختهای فرودگاه اجرا کنند – تضمین رشد پایدار هواپیمایی و به حداکثر رساندن مزایای اجتماعی و اقتصادی آن.