هواپیماها

فرزند وسطی ایرباس به میدان بازمی گردد

از زمان نمایشگاه هوایی فارنبرو در ماه جولای، ایرباس ۵۷ فروند آ۳۳۰ نئو سفارش جدید و ۶۰ آپشن از چهار مشتری ثبت کرده و به عنوان پرسفارش‌ترین هواپیمای پهن پیکر در چهار هفته گذشته معرفی شده است.
در هفته‌های اخیر، سفارش ایرباس تحت سلطه خانواده آ۳۲۰ نئو و آ۳۵۰ بوده است. با این حال آ۳۳۰ نئو بالاخره به میدان باز می گردد و با سفارش های جدید، مجموع سفارش‌های این هواپیما به ۳۶۰ فروند می‌رسد.
در میان تمام این سفارش‌های جدید، شرکت کتی پاسفیک برنامه ‌ویژه ای برای این هواپیما دارد. کتی پاسفیک به عنوان پنجمین اپراتور بزرگ آ۳۳۰ انتظار دارد که آ۳۳۰ نئو به تدریج جایگزین ناوگان فعلی آ۳۳۰و بوئینگ ۷۷۷ کلاسیک شود.
کتی پاسفیک یکی از ۲۰ اپراتور باقیمانده با ناوگانی متشکل از پنج آ۳۳۰ بود که برای بوئینگ ۷۸۷ و آ۳۳۰ نئو سفارشی نداده بود. در حالی که بدون شک امتیازات قیمتی قابل توجه در این تصمیم نهایی نقش داشته، می توان استنباط کرد که کتی پاسفیک قدرت چانه زنی خوبی داشته است. بنابراین، به نظر می‌رسد محرک‌های اصلی کتی پاسفیک برای انتخاب آ۳۳۰ نئو، حجم کوچک‌تر و ترکیبی مطلوب‌تر از هزینه‌های عملیاتی و عملکرد برد بار بوده است.
در این میان بوئینگ با نگرانی‌ در مورد کنترل کیفی ناشی از حوادث متعدد اخیر، حتی اگر نرخ تولید خود را به ۱۰ عدد در ماه افزایش دهد، اولین عرضه بوئینگ ۷۸۷ خود را تا پایان دهه نخواهد داشت. در مقابل، تحویل آ۳۳۰ نئو با توجه به نرخ تحویل چهار فروند در ماه اوایل سال ۲۰۲۸ قابل دستیابی است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *