یونس دقیق کیا رئیس هیات مدیره و مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ایران روز دوشنبه ۲۲ دیماه در یک نشست مطبوعاتی به تشریح مشکلات و مطالبات شرکتهای هواپیمایی پرداختند .
یونس دقیق کیا اظهار داشت: در حال حاضر ۴ نوع عوارض روی بلیت پروازها دریافت میشود که شامل عوارض شهرداری، هلال احمر، ایمنی و فرودگاهی است.
وی افزود: در قانون بودجه ۱۴۰۰ هم پیشنهاد شده است ۲ درصد بابت ارائه به اورژانس به عنوان عوارض روی بلیت پروازهای خارجی درج شود.
دقیق کیا گفت: از سوی دیگر، مشکلی که شرکتهای هواپیمایی با شهرداری بابت این عوارض ۵ درصدی دارند این است که در قانون مالیات بر ارزش افزوده ماده ۴۶ و ۴۷ شهرداری محل برخاست هواپیما و شهرداری محل فرود به عنوان محلهای اخذ عوارض تعیین شده است که این تناقض است و ما پیشنهاد دادهایم که اولاً این عوارض چون محلی از اعراب ندارد برداشته شود یا حداقل فقط شهرداری مبدأ پرواز این ۵ درصد را دریافت کند.
رئیس هیات مدیره انجمن افزود: حتی شهرداریها از شرکتهای هو اپیمایی که سال تأسیس آنها به تازگی است، بابت سالهای قبل، عوارض شهرداری مطالبه میکنند، یا ما در قزوین فرودگاه نداریم، اما شهرداری قزوین مطالبه عوارض میکند. شهرداریها کمیسیون ماده ۷ تشکیل میدهند و از حساب ایرلاین برداشت میکنند.
وی گفت: در قانون مالیات بر ارزش افزوده، در ابتدا موضوع عوارض شهرداری حذف شد، اما شهرداریها موضوع درآمد پایدار شهرداریها را تصویب کردند و طبق همان ماده ۴۶ و ۴۷ از حساب شرکتها برداشت میکنند.
دقیق کیا افزود: مشکل دیگری که وجود دارد این است که شهرداریها براساس سقف نرخی بلیت مطالبه عوارض دارند، یعنی اگر بلیت پروازی در طیف ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان فروخته شود، شهرداریها آن سقف قیمتی را مدنظر قرار میدهند که از دولت مطالبه داریم، این مشکلات رفع شود.
رئیس هیات مدیره انجمن شرکتهای هواپیمایی از سوی دیگر، طبق ماده ۱۱۹ قانون گمرکی هواپیمای باری و مسافری از حقوق ورودی گمرکی معاف است، اما باید مالیات بر ارزش افزوده بپردازد، ضمن آنکه قطعات و موتور هواپیما از حقوق ورودی معاف نیست و این مشکل هم باید رفع شود.
دقیق کیا ادامه داد: هزینههای ارزی نیز یکی دیگر از مشکلات شرکتهای هواپیمایی است که در این باره میتوان به هزینه خرید و اجاره هواپیما، خرید موتور و قطعه، هزینه نشست و برخاست، پارکینگ، ناوبری، آموزش خلبان، حق عضویت یاتا، هندلینگ و سوختگیری در پروازهای خارجی اشاره کرد.
وی تأکید کرد: با وجود آزادسازی نرخ بلیت شرکتهای هواپیمایی، شرکتها به افزایش ۱۰ درصدی نرخها که مصوبه شورای عالی هواپیمایی است تمکین کردهاند، اما درآمد شرکتهای هو اپیمایی واقعاً کفاف حقوق پرسنل را هم نمیدهد، به این ترتیب اگر عمر موتورها به پایان برسد، در تأمین موتور و قطعات با مشکلاتی مواجه خواهند شد.
دقیق کیا گفت: در حال حاضر ۱۵۸ فروند هواپیمای فعال داریم که اگر نتوانیم موتور و قطعات را تأمین کنیم، این هواپیماها هم زمینگیر میشوند. در کل، ۳۲۸ فروند هواپیما داریم که برخی در چک هستند، برخی هم معطل موتور و قطعات هستند.
وی افزود: در حوزه عوارض شهرداری به دیوان عدالت اداری شکایت کردهایم تا رسیدگی شود و شهرداریها حساب شرکتها را مسدود نکنند.
رئیس هیات مدیره انجمن بیان کرد: با وجود افزایش تقاضا در حوزه حمل و نقل هوایی، پس از محدودیتهای ورود و خروج از شهرها، ا ما ضرورت رعایت ۶۰ درصد ظرفیتها کماکان موجب شده است آمار انتقال مسافران بالا نباشد و در آبان ۹۹ نسبت به آبان ۹۸، ۵۰ درصد کاهش مسافر داشته باشیم.
وی اظهار داشت: صندوق توسعه حمل و نقل ایجاد شده است که انتظار داریم منابع مورد نیاز صندوق اختصاص یابد.
رئیس هیات مدیره انجمن به قیمت بلیت هواپیما اشاره کرد و گفت: نرخگزاری بلیت هواپیما آزاد است و قیمت بلیت هواپیما را بازار تعیین میکند، اما بر اساس مسوولیت اجتماعی قیمت بلیت را فقط ١٠ درصد افزایش دادیم که روی فروش هم به شدت نظارت وجود دارد.
دقیق کیا با تاکید بر اینکه شرایط شرکت های هواپیمایی خوب نیست و امکان تامین قطعات هواپیما وجود ندارد گفت: با این حال قیمت بلیت فعلا گران نمی شود.
وی ادامه داد: اکنون هیچ شرکت هواپیمایی اعلام ورشکستی نکرده است که در این صورت بیش از ٥٠٠ نیروی متخصص در هر شرکت هواپیمایی بیکار می شود. ما خواستار کمک بلاعوض دولت هستیم تا بتوانیم صنعت را حفظ کنیم و هواپیماهای کمتری به مرحله زمینگیری برسد.
عوارض شهرداری ها را از بلیت پروازها حذف کنید
۲۲
دی
۱۳۹۹