در دهه اول پس از اختراع هواپیما، رنگ گران، سنگین و چسبندگی ضعیفی داشت. به این دلایل، سازندگان هواپیما نمای بیرونی هواپیمای خود را خالی میگذاشتند، یا به حداقل هایی مانند درج لوگوی خود اکتفا می کردند.
پس از جنگ جهانی دوم بود که نوآوری در رنگ و تحقیقات علمی در مورد خوردگی سطوح بدنه و قطعات به خطوط هوایی اجازه داد تا هواپیماها و قطعات آن را رنگ کنند.
اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده از سازندگان هواپیما و خطوط هوایی خواست که از سیاستهای خاصی در خصوص پیشگیری از خوردگی پیروی کنند. روش های استاندارد مورد استفاده برای جلوگیری از خوردگی بیرونی و درونی پرداخت یا رنگ آمیزی است.
خطوط هوایی باید شاخص های هزینه و تأثیرات زیست محیطی را به هنگام رنگ آمیزی در نظر بگیرند. هزینه رنگ آمیزی هواپیماهای مسافری بیشتر از سایر هواپیماها است چرا که حساسیت برای جلوگیری از خوردگی در این هواپیماها به مراتب بیشتر است.
یکی از اولین علایم مورد توجه یک هواپیما رنگ آن است. رنگ هواپیما منعکس کننده سیاست های برندینگ خطوط هوایی است. یک لایه رنگ جدید به خطوط هوایی کمک می کند تا خود را از رقبا متمایز کنند و خلاقیت برند خود را به رخ بکشند.
رنگ هواپیما جزء ضروری مهندسی هوافضا است. رنگ به عنوان یک پوشش محافظ برای قطعات فلزی و غیر فلزی هواپیما عمل می کند و به طول عمر آن می افزاید. رنگ های هواپیما ترکیبی خاص از رنگ های پلی اورتان و لعاب هستند که از رزین به عنوان ماده پوشش، رنگدانه برای رنگ و حلال برای کاهش ترکیب به ویسکوزیته قابل اجرا تشکیل شده اند.
کارگاه رنگ هواپیما بسیار دقیق و حساس عمل می کند چراکه باید از خوردگی پیشگیری کند و عملکرد هواپیما و قطعات را بهبود بخشد. رنگ هواپیما هزینه تعمیرات را کاهش و ایمنی را افزایش می دهد.
اندازه بازار رنگهای هواپیما در سال ۲۰۲۴معادل ۱.۳۵ میلیارد دلار تخمین زده میشود و انتظار میرود تا سال ۲۰۲۹ به ۱.۵۱ میلیارد دلار برسد که با شیب ۲.۲۷ درصدی در دوره پیشبینی (۲۰۲۴-۲۰۲۹) رشد میکند. همچنین انتظار می رود با افزایش تولید هواپیماهای تجاری و نظامی، شاهد افزایش بازار رنگ هواپیما در دوره پیش بینی باشیم. البته نیاز به نوسازی هواپیماهای قدیمی که در حال خدمت هستند نیز باعث ایجاد درآمد برای بازار رنگ هواپیما می شود.
علاوه بر این، توسعه محصولات جدید رنگ آمیزی و پوشش های سازگار با محیط زیست که وزن را کاهش و بهره وری سوخت را افزایش می دهد، موجب رشد این بازار خواهد شد. در حال حاضر، سهم رنگ هواپیماهای مسافری بر بازار مسلط است و انتظار میرود که همچنان سهم عمدهای را در طول دوره پیشبینیشده حفظ کند.
ضرورت رنگ آمیزی هواپیما
۲۳
بهمن
۱۴۰۲