چند سالی است که هواپیماسازی مسافری و صنعت هواپیمایی یکی از چالش برانگیزترین دوره های عملیاتی و مالی خود را سپری می کند. پس از اینکه همه گیری کووید-۱۹ به آرامی از بین رفت ( خطوط هوایی که اغلب با چندین میلیارد دلار بدهی که باید بازپرداخت شود، در میان تأخیرهای غیرمنتظره و بی سابقه در تحویل هواپیما یا قطعات یدکی جدید ) در تلاش برای بازسازی ناوگان خود برآمدند.
دو موضوع در طول این مدت وجود داشته است: اول زنجیره تامین ناکارآمد و مختل و دوم تورم بسیار بالاتر از حد معمول که به طور موقت به سطوح عادی کاهش یافته است. بسیاری از تامین کنندگان کوچک و برخی بزرگ در لبه پرتگاه هستند و صنعت هواپیمایی با مشکل خاصی روبرو است.
به نظر می رسد اختلال در زنجیره تامین و تورم می تواند موضوعاتی باشد که صنعت هواپیمایی مسافری جهانی را برای چهار سال آینده همراهی خواهد کرد. دولت جدید ایالاتمتحده اعمال تعرفهها را ابتدا علیه مکزیک، کانادا و چین آغاز کرده و احتمالاً به زودی اتحادیه اروپا نیز تعرفهها را دنبال خواهد کرد. البته چین قبلاً اقدامات تلافی جویانه را اعلام کرده است. تعرفه واردات مکزیک و کانادا نیز برای یک ماه به حالت تعلیق درآمده است.
در حالی که نمی توان پیش بینی کرد که در آینده چه اتفاقی می افتد، ولی اقدامات اولیه می تواند به یک جنگ تجاری گسترده تر و طولانی تر تبدیل شود. این که تاثیر شدید بر هوانوردی چقدر خواهد بود بستگی به ماهیت دقیق اقدامات آتی دارد.
آنچه واضح است: این صنعت از یک جنگ تجاری گسترده تر آسیب خواهد دید.
بوئینگ هواپیماهای خود را فقط در ایالات متحده می سازد، اما قطعات آن را از سراسر جهان دریافت می کند. موتورهای جنرال الکتریک و پرات اندویتنی نیز از قطعاتی تشکیل شده اند که از سرتاسر جهان تهیه شده اند. ایرباس هواپیماهای تجاری را در فرانسه، آلمان، چین، کانادا و ایالات متحده میسازد و البته قطعات آنها از همه جا تهیه میشود.
بسیاری از شرکت های هوافضای ایالات متحده برخی از کارها را به مکزیک منتقل کرده اند و قطعات کانادایی در ایرباس آ۲۲۰ در آلاباما ساخته می شوند. چین در حال وارد کردن موتورهای ساخت آمریکا برای تامین رانش کوماک سی ۹۱۹ خود است. قطعات هواپیما از هند و برزیل و بسیاری از کشورهای دیگر می آیند.
تعرفههای پایدار یا حتی بدتر از آن، تحریمهای صادراتی، خطر بسیار واقعی ایجاد اختلال بیشتر در زنجیره تامین را ایجاد میکند.
یک سوء تفاهم در مورد تعرفه ها این است که آنها در نهایت توسط مردم پرداخت می شود . به تعبیری نرخهای بالاتر به قیمت هواپیما افزوده می شود و در یک مفهوم گسترده تر، تورم باز خواهد گشت. تعرفهها هواپیماهای بوئینگ را گرانتر میکند.
بد نیست بدانید که تحلیلهای Vertical Research Partners نشان میدهد که حدود ۶۵ درصد از کل هواپیماهای بوئینگ به مشتریان غیر آمریکایی تحویل داده میشود و تقریباً همان سهم از جتهای ایرباس به اپراتورهای غیر اروپایی میرسد!