بحران همه گیری کرونا در صنعت حمل و نقل هوایی سبب شد تا شرکتهای هواپیمایی مجبور شوند اقدامات شدیدی مانند اخراج ، توقف پروازها و زمینگیر شدن هواپیماها را تجربه کنند ولی آیا این روند پایان راه است و یا همچون بحران های گذشته مثل حملات تروریستی یازده سپتامبر ( ۲۰۰۱ ) ، شیوع سارس ( ۲۰۰۲ ) و بحران مالی جهانی ( ۲۰۰۸ ) صنعت حمل و نقل هوایی دوباره بال می گشاید ؟
علی رغم این رکودها ، صنعت حمل و نقل هوایی همچنان توانسته کنترل ناهنجاری ها را به دست گیرد. تجربیات گذشته ، مانع از تثبیت وضعیت صنعت حمل و نقل هوایی نخواهد شد ، اگرچه اثر همه گیری کرونا در مقایسه با سایر بحران ها ویران کننده تر بوده است. به دیگر بیان باید اعتراف کرد که نداشتن برنامه برای پساکرونا خیلی نگران کننده تر از وضعیت موجود است .
یکی از این برنامه ریزی ها توجه به تقاضای خلبان در صنعت حمل و نقل هوایی جهان است ، چراکه بازنشستگی مبتنی بر سن همراه با رشد ناوگان همیشه سهم قابل توجهی در تقاضا برای خلبانان جدید داشته است. تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که بازار هواپیماهای مسافری در دهه آینده حداقل به ۱۱۰۰۰ هواپیمای جدید نیاز دارد بنابراین تقاضا برای خلبانان جدید در این بازه بیش از ۲۶۴۰۰۰ نفر خواهد بود . همین آمار اعلام می دارد که هر ساله بیش از ۴ درصد از خلبانان مسافری بازنشسته می شوند و یا این حرفه را ترک می کنند . بنابراین تقاضا برای پوشش این خلاء در دهه آتی نیز ۱۲۶۰۰۰ خلبان جدید خواهد بود ولی آیا می توان به آینده صنعت امیدوار بود ؟
یاتا در گزارشی به این پرسش پاسخ می دهد . یاتا می گوید که دوره تلاطم صنعت حمل و نقل هوایی ناشی از شوک کرونا ۷۲ درصد در سال اول ، ۵۰ درصد در سال دوم و ۲۰ درصد در سال پنجم خواهد بود . گزارش بوئینگ حتی خوش بینانه تر است و اعلام می دارد که بازگشت به سطح ترافیک ۲۰۱۹ سه سال پس از آغاز شوک خواهد بود . با این آینده نگری ، شرکتهای هوشمند هواپیمایی باور دارند که امروز زمان ساختن فردا است .
نقش حیاتی واکسیناسیون نیز در بازگشت به وضعیت مطلوب بی تاثیر نیست . نظرسنجی ها نشان می دهد که مردم از پرواز کردن نگران نیستند ، بلکه از گیر افتادن در قرنطینه کشورها نگرانند . به همین دلیل در دسترس بودن واکسن و گواهینامه سلامت دیجیتال شاخص مهمی برای رونق حمل و نقل هوایی است . مطالعات آمادئوس نشان می هد که ۹۱ درصد مسافران به گذرنامه سلامت دیجیتال اعتماد دارند .
شاخص های کلیدی رونق شرکتهای هواپیمایی
۰۵
تیر
۱۴۰۰