طبق داده های شبکه ایمنی هوانوردی ، این ماه پس از دو سانحه بزرگ، بدترین ماه برای هوانوردی غیرنظامی در سال جاری بود. تاکنون ۳۸۲ مورد فوت ثبت شده است.
طبق دادههای شبکه ایمنی هوانوردی ، سفر هوایی امنترین شکل حملونقل است، با میانگین تعداد تصادفات ۵ ساله از ۵۱.۸ نفردر سال ۱۹۹۶ به ۱۳.۴ نفر در سال ۲۰۲۳. هنگامی که سانحه هوایی رخ می دهد، مراکز زیادی برای یافتن علت بسیج می شوند تا اطمینان حاصل کنند که همان سانحه دوباره اتفاق نمی افتد. به همین دلیل بود که بوئینگ ۷۳۷ مکس پس از دو سانحه مشابه زمین گیر شد.
تلفات در سال جاری
تا زمان تنظیم این گزارش، از ۳۴ سانحه در سال جاری، ۳۸۲ مورد فوت ثبت شده است. یعنی به طور متوسط ۱۱ فوت در هر سانحه. با این حال ۵۹ درصد از کل تلفات سال ۲۰۲۴ در ماه دسامبر رخ داده که ۳۸ نفر به سانحه هواپیمایی آذربایجان در روز کریسمس و ۱۷۹ نفر دیگر مربوط به سقوط هواپیمای دو روز پیش ججو ایر کره است.
آگوست با ۷۶ مورد فوت، دومین ماه پر سانحه بود. در حالی که هیچ سانحه منجر به فوت در ژوئن یا سپتامبر ثبت نشده است.
دسامبر پر حاشیه
دسامبر ۲۰۲۴ یک استثناء در مسیر یک سال نسبتاً بدون فوت در هوانوردی غیرنظامی بود. با این حال، پنج سانحه تاکنون این وضعیت را تغییر داده است. به گزارش شبکه ایمنی هوانوردی، در کنار دو سانحه پر تلفات هفته گذشته، سه سانحه جزئی دیگر نیز رخ داد.
بیانیه یاتا در مورد هواپیمایی آذربایجان
یاتا خواستار بررسی کامل، بی طرفانه و شفاف در مورد سقوط غم انگیز پرواز ۸۲۴۳ هواپیمایی آذربایجان در ۲۵ دسامبر ۲۰۲۴ شد. چنین تحقیقاتی باید مطابق با مفاد پیوست ۱۳ کنوانسیون شیکاگو انجام شود و انتشار گزارش موقت ظرف ۳۰ روز پس از حادثه صورت می گیرد.
در اکتبر ۲۰۲۴ در بحبوحه تشدید درگیری های جهانی، یاتا به شورای امنیت سازمان ملل یادآور شد که دولت ها تعهدات صریحی برای ایمن نگه داشتن هوانوردی و زیرساخت های حیاتی آن حتی در زمان درگیری دارند. تعهدات دولت شامل ماده ۴۸ پروتکل کنوانسیون ژنو است که می گوید جنگجویان در درگیری نباید اهداف غیرنظامی را هدف قرار دهند و کنوانسیون شیکاگو که صراحتاً کشورها را موظف می کند از هواپیماهای غیر نظامی و مسافران در حال پرواز محافظت کنند و از توسل به زور علیه هواپیماهای غیرنظامی خودداری کنند.
بدشانسی پرتکرار برای بوئینگ در کره
بر اساس گزارش خبرگزاری کره جنوبی یونهاپ، دولت کره جنوبی دستور بازرسی هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷سری۸۰۰ را به دنبال یک نقص دیگر در ارابه فرود همین هواپیما در شرکت ججو ایر صادر کرده است.
این اعلامیه تنها یک روز پس از فرود مرگبار هواپیمای بوئینگ ۷۳۷سری۸۰۰ ججو ایر منتشر شد که گمان می رود ناشی از مشکلات ارابه فرود باشد. این حادثه جان ۱۷۹ نفر را گرفت و مرگبارترین فاجعه هوایی کشور خوانده شد. دو نفر از شش خدمه آن زنده ماندند.
دسامبر پر سانحه برای هواپیمایی
۱۱
دی
۱۴۰۳