بحران کرونا سبب شد تا پرواز با غول های آسمان یعنی بوئینگ ۷۴۷ و ایرباس۳۸۰ به یک خاطره نوستالژیک بدل شود و مسافران هوایی خود را به هواپیماهای کوچک تر عادت دهند . البته برخی کارشناسان هنوز معتقدند که در پسا کرونا این مرغان خفته در آشیانه ، مجددا در آسمان دیده خواهند شد .
کارخانه بوئینگ افتخار دارد تا سال ۲۰۱۴ در مجموع ۱۵۰۰ فروند بوئینگ ۷۴۷ تولید کرده که در کل ۳.۵ میلیارد مسافر را جابجا کرده است . از این تعداد فقط ۴۸۹ فروند هنوز کار می کنند که بسیاری از آنها باری هستند .
قهرمان فعلی سنگین وزن جهان ایرباس۳۸۰ است که می تواند ۴۶۷ مسافر را حمل کند . با این حال بسیاری از شرکت های هواپیمایی متوجه شده اند که بزرگتر لزوماً بهتر نیست. از زمان اولین پرواز ایرباس۳۸۰ در سال ۲۰۰۵ ، فقط ۲۱۵ هواپیما تحویل شده است که مالک ۹۷ فروند آنها هواپیمایی امارات است .
ایرباس ۳۸۰ با توجه به وزن و پیکربندی چهار موتوره ، سوخت زیادی می سوزاند ، به همین دلیل شرکت های هواپیمایی حتی قبل از کرونا نیز در استفاده از آن تردید داشتند . برای مثال در سال ۲۰۱۷ ، شرکت هواپیمایی سنگاپور چندین فروند آن را بازنشسته کرد یا در سال ۲۰۱۶ کنتاس سفارش ۸ فروند آن را لغو کرد .
برآوردها نشان می دهد که هزینه های عملیاتی استفاده از ایرباس ۳۸۰ بین ۲۶۰۰۰ تا ۲۹۰۰۰ دلار در ساعت است. در مقابل ، یک ساعت پرواز با هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ سری ۸۰۰ که می تواند ۱۶۰-۱۷۵ مسافر را در خود جای دهد و برد آن تقریباً ۲۹۰۰ مایل است ، ۲۱۸۰ دلار است. اگرچه این قیاس حرفه ای نیست ، چون دو هواپیما برای دو ماموریت متفاوت طراحی شده اند ، اما چند درصد از مسافران هوایی واقعا نیاز به پرواز طولانی در جهان دارند ؟
خداحافظی با غول های شکمو
۰۴
خرداد
۱۴۰۰