بر اساس گزارش بنیاد ایمنی ایالات متحده سال ۲۰۲۳ که روز گذشته منتشر شد، خطوط هوایی در سال ۲۰۲۳ دچار هیچ گونه حادثه مرگباری در گروه هواپیمای جت نشد، اما نزدیک شدن هواپیماها در سال گذشته و دو سانحه سال ۲۰۲۴ سیگنالهای روشنی هستند که صنعت باید به آن توجه کند. این سیگنال ها نشان دهنده کاهش فرهنگ ایمنی و تضعیف آن در خطوط هوایی است.
دکتر حسن شهیدی، رئیس و مدیر عامل بنیاد ایمنی گفت: علیرغم اینکه سال گذشته یکی از ایمنترین سالها در تاریخ هوانوردی از نظر سوانح و تلفات بود، شناسایی و رسیدگی به علائم هشداردهنده در رویدادهای پیش آمده بسیار مهم است.
وی افزود: خشنودی تهدیدی پنهانی است که میتواند ایمنی و کیفیت را از بین ببرد، مگر اینکه با فرهنگ ایمنی قوی با آن مقابله شود. روحیه از خود راضی منجر به کاهش کیفیت، نادیده گرفته شدن رویهها، ارتباطات ضعیف و پاسخ تاخیری به خطرات فزاینده می شود. عدم تقویت جدی فرهنگ ایمنی به ضعیف ترین حلقه در زنجیره ایمنی تبدیل می شود.
گزارش ایمنی ۲۰۲۳ بنیاد که بر اساس تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از پایگاه داده شبکه ایمنی هوانوردی (ASN) است، نشان می دهد که در سال گذشته ۹۴ سانحه در همه انواع هواپیماهای مسافربری رخ داده در حالی که هیچ حادثه مرگباری برای هواپیمای جت وجود نداشته است.
تهدید ایمنی ناشی از کاهش فرهنگ ایمنی
۲۳
اسفند
۱۴۰۲