گزارش ها

ایرباس۳۲۰ یا بوئینگ۷۳۷ مسئله این است

بازار ایرباس۳۲۰ به دلیل بحران کووید۱۹که در مارس سال جاری صنعت را تحت تأثیر قرار داد ، کاملاً آرام شده است. ایرباس۳۲۰سری ۲۰۰ قبل از این بسیار خوب عمل کرده ؛ زیرا این هواپیما هنوز هم به عنوان یکی از مطلوب ترین هواپیماهای تک راهرو برای اپراتورها و سرمایه گذاران تلقی می شود.
امروزه کارشناسان حداقل ۵۹ هواپیما را برای فروش و یا اجاره در دسترس دارند. از ۴۷۲۶ فروند هواپیمای ساخته شده ، ۱۸۱۲ هواپیما در حال حاضر در انبار است که اندکی بیش از ۳۸ درصد ناوگان را تشکیل می دهد. نظر کارشناسان این است که این درصد برای هواپیماهای تک راهرویی که تقریباً ۳۰ سال است تولید می شود ، معقول است. البته این یک روند موقت بر اساس بحران کنونی است.
با توجه به بحران کنونی ، روند فعلی ارزش بازار و نرخ اجاره هواپیما به نرمی گرایش دارد و بسته به سن ، ارزش بازار بین ۱۰ تا ۴۴ درصد کاهش یافته است. نرخ اجاره ماهیانه هواپیماهای دست دوم بسته به سن و شرایط ۱۵ تا ۲۵ درصد کاهش یافته است. بازار قطعی هواپیماهای قدیمی به دلیل ادامه تقاضا برای قطعات از خطوط هوایی تا حدودی فعال بوده است. با توجه به محدودیت های ۷۳۷مکس در سال ۲۰۱۹ ، تقاضا برای ایرباس۳۲۰ همچنان قوی است؛ زیرا اپراتورها در تلاش برای یافتن ظرفیت مورد نیاز خود در کوتاه برد هستند. اما به دلیل بحران کنونی ، این روند اکنون کند شده است
بسیاری از خطوط هوایی به طور قابل توجهی دیگر نیازی به ظرفیت کوتاه برد ندارند. به طور کلی ، کارشناسان احساس می کنند که ماندگاری طولانی مدت این هواپیما عادلانه است؛ زیرا صنعت شروع به بهبود می کند و تقاضا برای هواپیماها باز می گردد. اپراتورهای بازار بر این باورند که این هواپیما برای سالهای آینده در بازار باقی می ماند.
کارشناسان معتقدند که ایرباس۳۲۰سری ۲۰۰با کابین وسیع و جذاب ؛ ظرفیت بار ، اشتراک با سایر محصولات ایرباس و انتخاب موتورهای خوب ، تمام مزایای رقابتی در خانواده یک راهروها را دارد . به همین دلیل این هواپیما در بازار تقاضای آینده حضور خواهد داشت .
از طرفی ایرباس۳۲۰ نئو که اکنون جایگزین ایرباس۳۲۰سئو شده ، ممکن است تاثیری بر ارزش باقیمانده هواپیماهای موجود در آینده داشته باشد ، اگرچه هنوز زود است که بگوییم این مدل جدید چه تاثیری بر ناوگان موجود خواهد داشت.
رقابت

ایرباس۳۲۰ اولین هواپیمای جدید ۱۵۰ نفره بود که در سال ۱۹۸۸ معرفی شد. در همان سال ، بوئینگ تحویل هواپیمای ۷۳۷سری۴۰۰ را با ۱۴۶ صندلی آغاز کرد . ایرباس۳۲۰ در مقایسه با۷۳۷سری۴۰۰ ، دارای قابلیت حمل بار/ برد بهتر و عملکرد کروز/ ارتفاع بهتر است.
در پاسخ به موفقیت ایرباس۳۲۰ ، بوئینگ خانواده پیشرفته ۷۳۷ نسل بعدی خود را در سال ۱۹۹۳ راه اندازی کرد. این پیشرفت شامل بال بزرگتر ، سرعت کروز بالاتر ، عملکرد بهتر و ارتفاع بیشتر بود . کمی بعد نسل سوم این هواپیما یعنی۷۳۷سری ۸۰۰ با بدنه کمی بلند تر (در مقایسه با ۴۰۰) و صندلی بیشتر در مقایسه با سری ۷۰۰ ارائه شد. مدل۷۳۷سری۸۰۰ در سال ۱۹۹۸ عرضه شد و به بوئینگ فرصت داد تا با خانواده ایرباس۳۲۰ رقابتی مستقیم داشته باشد.۷۳۷سری ۸۰۰ اگرچه از نظر اندازه شبیه ایرباس۳۲۰ است ، اما قادر است ۱۰ مسافر بیشتر در خود جای دهد.
ایرباس۳۲۰ و۷۳۷سری۸۰۰به طور مساوی از موفقیت برخوردارند ، زیرا هر دو مزیت خاصی نسبت به دیگری ندارند. به نظر می رسد این سهم مساوی از موفقیت تا مدتی ادامه خواهد داشت. اگرچه ورود ایرباس۳۲۰نئو بر ارزش افزوده این هواپیما تأثیر خواهد داشت.
بازار فعلی بوئینگ ۷۳۷ سری ۸۰۰
بوئینگ۷۳۷سری۸۰۰ هنوز هم به عنوان یکی از بهترین هواپیماهای تک راهرو برای اپراتورها و سرمایه گذاران تلقی می شود.
کارشناسان گزارش می دهند که در حال حاضر ۳۷۳۷ فروند سری۸۰۰ برای فروش و یا اجاره و ۱۱۴۹ هواپیما نیز در انبارهای سراسر جهان موجود است. کارشناسان این عدد را برای هواپیماهای باریک پیکر که ۲۰ سال در حال تولید است ، زیاد می دانند. با این حال ، کارشناسان معتقدند این مقدار بیشتر به دلیل بحران کووید۱۹است .
اصولا نرخ ها بسته به سن و ارزش بازار بین ۱۷ تا ۳۷ درصد کاهش یافته است. نرخ اجاره ماهیانه هواپیماهای دست دوم بسته به سن و شرایط بین ۲۰ تا ۳۵ درصد کاهش یافته است. اگرچه بازار هواپیماهای قدیمی به دلیل ادامه تقاضای قطعه از خطوط هوایی تا حدودی فعال است.
با توجه به زمینگیری ۷۳۷مکس از سال گذشته ، تقاضا برای۷۳۷سری۸۰۰همچنان خوب است. به طور کلی ، کارشناسان احساس می کنند که این هواپیما در بازار باقی می ماند زیرا صنعت شروع به بهبود می کند و تقاضا برای هواپیماها باز می گردد.
بوئینگ۷۳۷سری۸۰۰ با ۱۸۹ صندلی در حال حاضر جایگزین۷۳۷سری۴۰۰ شده است و مستقیماً با ایرباس۳۲۰ رقابت می کند . اگرچه هر دو تولیدکننده برای خود مزایایی را نسبت به رقیب ادعا می کنند . ایرباس کابین وسیع تر ، جای بار بیشتر ، اشتراک کاکپیت با سایر مدل ها و انتخاب موتورهای قوی تر را تبلیغ می کند و بوئینگ اطمینان پذیری ؛ سهولت نگهداری ؛ هزینه های کم عملیاتی ؛ برد بهتر و قابلیت کروز بیشتر را نشانه می رود .
در حقیقت ، هر دو مدل در بین خطوط هوایی جهان محبوب هستند و به نظر می رسد در سالهای آینده سهم مساوی از بخش ناوگان تک راهرو را به دست آورند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *