چالشهای قدیمی و جدید هرگز دست از سرگردانی صنعت خطوط هوایی بر نمیدارند.
با ورود به سال ۲۰۲۵ صنعت حمل و نقل هوایی جهانی مشکلاتی را از سال قبل با خود حمل می کند – بحران مزمن زنجیره تامین، هزینه های بالای نیروی کار، تغییرات سیاسی که ممکن است اقتصاد و تقاضا برای سفر هوایی را تغییر دهد یا ندهد و چالش اهداف پایداری در هوانوردی که همه از عهده آن برمی آیند.
کرونا هر چند وحشتناک بود، اما نشان داد که مردم و مشاغل چقدر به سفر هوایی نیاز دارند. مسافران می خواهند خطوط هوایی از این دشواری ها، سازماندهی شده، کارآمدتر و منضبط تر بیرون بیایند. اقتصادهای نوظهور نشان می دهند که پتانسیل زیادی برای توسعه و رشد بازارهای جدید سفرهای هوایی، به ویژه در هند و آمریکای جنوبی وجود دارد.
انتظار میرود شرکتهای هواپیمایی جهان سود خالصی بالغ بر ۳۱.۵ میلیارد دلاری برای سال ۲۰۲۴ و ۳۶.۶ میلیارد دلار برای سال ۲۰۲۵ به ثبت برسانند که نشاندهنده یک چرخش قابل توجه از سالهای همهگیری زیانده است.
یاتا در جدیدترین چشمانداز مالی خود که در دسامبر منتشر شد، خلاصهای از پیشبینیهای مالی، ترافیک و روند صنعت هواپیمایی جهانی برای پایان سال ۲۰۲۴ و تا سال ۲۰۲۵ را ارائه کرد.
داده های کلیدی فراتر از سود خالص برای هر سال شامل کل درآمد خطوط هوایی برای سال ۲۰۲۵ است که انتظار می رود به ۱.۰۰۷ تریلیون دلار برسد. این رقم ۴.۴ درصد بالاتر از درآمدهای پیش بینی شده در سال ۲۰۲۴ خواهد بود و اولین باری است که صنعت هواپیمایی به عنوان یک مجموعه، از مرز ۱ تریلیون دلار عبور می کند.
با این حال، یاتا گفت، حاشیه سود خالص شکننده خواهد بود: ۳.۳ درصد در سال ۲۰۲۴ و ۳.۶ درصد در سال ۲۰۲۵ که نشان دهنده تنها ۷ دلار برای هر مسافر است. انتظار می رود بازده سرمایه سرمایه گذاری شده در خطوط هوایی در سال ۲۰۲۴ به۶.۶ درصد و در سال ۲۰۲۵ به ۶.۸ درصد برسد.
پیش بینی می شود تعداد مسافران در سال ۲۰۲۵ به ۵.۲ میلیارد برسد که افزایش ۶.۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۴ است و اولین باری است که از مرز ۵ میلیارد عبور می کند. اگرچه این خبر خوبی است، اما همچنان بسیار کمتر از آن چیزی است که پیشبینی میشد ترافیک هوایی قبل از همهگیری باشد.
در همین حال، انتظار میرود حجم بار هوایی به ۷۲.۵ میلیون تن برسد که ۵.۸ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۴ را نشان میدهد. پیشبینی میشود درآمد بار به ۱۵۷ میلیارد دلار یعنی ۱۵.۶ درصد از کل درآمدها در سال ۲۰۲۵ برسد.
انتظار میرود هزینههای خطوط هوایی در سال ۲۰۲۵ با ۴ درصد رشد به ۹۴۰ میلیارد دلار برسد، که بخش عمدهای از آن شامل «فشار شدید حقوقها» و هزینههای یکباره مربوط به چندین اعتصاب کارکنان در سال ۲۰۲۴ است. افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری به دلیل زمین گیر شدن هواپیما و پیر شدن ناوگان مربوط به مسائل زنجیره تامین صنعت در حال انجام که تحویل قطعات یدکی و جدید را به شدت محدود کرده است.
در حالی که انتظارات برای حفظ قیمت های نفت در سال ۲۰۲۵ است ولی این به شرایطی بستگی دارد که خارج از کنترل خطوط هوایی یا صنعت هوانوردی است. برای مثال تشدید جنگهای فعلی یا شروع درگیریهای جدید میتواند باعث افزایش قیمت نفت و کاهش اعتماد مصرفکنندگان به سفرهای هوایی شود. با این وجود، با افزایش هزینه های نیروی کار و تعمیر و نگهداری هواپیما، شرکت های هواپیمایی برای دستیابی به سودآوری بیش از هر زمان دیگر به هزینه های نفت کمتر وابسته خواهند بود.
تفاوت های منطقه ای
همانطور که معمول است، تفاوت های گسترده ای در سودآوری خطوط هوایی منطقه به منطقه وجود خواهد داشت، اگرچه انتظار می رود همه مناطق جغرافیایی بهبود عملکرد مالی را در سال ۲۰۲۵ در مقایسه با ۲۰۲۴ نشان دهند.
انتظار می رود خطوط هوایی آمریکای شمالی بیشترین سود مطلق را در سال ۲۰۲۴ (۱۱.۸ میلیارد دلار) و در سال ۲۰۲۵ (۱۳.۸ میلیارد دلار) به دست آورند.
خطوط هوایی اروپایی با ۱۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ و ۱۱.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ بیشترین سود را خواهند داشت.
پس از آن کاهش قابل توجهی در سود خالص در سایر مناطق وجود دارد و خطوط هوایی خاورمیانه در رتبه سوم قرار دارند (۵.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ و ۵.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵). خطوط هوایی آسیا-اقیانوسیه چهارمین (۳.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴؛ ۳.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵). خطوط هوایی آمریکای لاتین پنجم (۱ میلیارد دلار؛ ۱.۳ میلیارد دلار)؛ و خطوط هوایی آفریقایی ششم (۰.۱ میلیارد دلار؛ ۰.۲ میلیارد دلار).
با این حال، زمانی که سود خالص به ازای هر مسافر در نظر گرفته شود، رتبه بندی تا حدودی معکوس می شود. خطوط هوایی خاورمیانه با ۲۳.۹ دلار به ازای هر مسافر در سال ۲۰۲۵ که پیش بینی می شود شرکت های هواپیمایی آمریکای شمالی فقط ۱۱.۸ دلار به ازای هر مسافر درآمد داشته باشند، در این رتبه بندی قرار دارند.