فلسفه جدید در آموزش خلبانی تاکید بر دور شدن از آموزش مبتنی بر واقعیت و نزدیکی به آموزش و ارزیابی مبتنی بر شایستگی (CBTA= competency-based training and assessment) دارد. رویکرد جدید آموزش خلبانی با هدف توسعه و ارزیابی دانش ، مهارت و نگرش خلبانان (KSA= Knowledge, Skills and Attitudes) است . یاسا مراکز آموزشی را موظف کرده تا این مفهوم را تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۲ در برنامه آموزشی خود بگنجانند.
گرچه تجهیزات معیوب ، شرایط بد آب و هوایی و سایر جنبه ها در سوانح هوایی موثرند ، اما بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که عامل انسانی در این میان نقش زیادی داشته است. ناسا در دهه ۱۹۷۰ثابت کرد که رفتارهای خدمه پرواز عامل اصلی در ۷۰٪ از حوادث هوایی است. بوئینگ نیز در سال ۲۰۰۳ اعلام کرد که۸۰٪ از سوانح هوایی مسافری ناشی از خطاهای انسانی است.
طبق آمار یاسا در سال ۲۰۲۰ یک چهارم گزارش های مربوط به حوادث بزرگ حمل و نقل هوایی مربوط به عوامل انسانی است. بر اساس این داده ها، سال اوج حوادث عوامل انسانی ۲۰۱۶ است. چند سال پیش رایان ایر علنا ادعا كرد كه بیش از ۵۰٪ کاندیدهای خلبانی از مهارت كافی برخوردار نیستند. بعداً شرکتهای هواپیمایی دیگر نیز اظهارات مشابهی ارائه دادند.
به همین دلایل ایکائو و یاتا مفهوم گسترده تری به نام KSA را تبیین کردند .CBTA نیز با هدف کمک به دانشجویان خلبانی ، توسعه و نشان دادن شایستگی های فنی و رفتاری برای انجام موفقیت آمیز وظایف شکل گرفت.
KSA شایستگی های رفتاری زیر را در بر می گیرد:
ارتباطات (COM)
رهبری و کار گروهی (LTW)
حل مسئله و تصمیم گیری (PSD)
آگاهی از وضعیت (SAW)
مدیریت بار کاری (WLM)
کاربرد دانش (KNO)
یاسا استدلال می کند که افزایش مهارت های اصلی خلبانان توانایی آنها را در تصمیم گیری آگاهانه بهبود می بخشد. بنابراین ، مراکز آموزشی را موظف می کند تا برنامه های آموزش خلبانی خود را با KSA سازماندهی مجدد کنند. یاسا تأکید می کند که آکادمی های پرواز باید دانشجویان را در معرض شرایط واقعی قرار دهند ، آنها را تشویق به توسعه استراتژی های موثر برای مقابله با حوادث اضطراری کنند.
رویکرد KSAدر یک عبارت کنفوسیوس فیلسوف چینی خلاصه می شود. “به من بگو ، من فراموش خواهم کرد. به من نشان بده ، من به یاد می آورم. مرا درگیر کن ، تا ابد خواهم فهمید .”
آموزه شرق در خدمت آموزش خلبانی
۰۳
اسفند
۱۳۹۹